Finavias kundrådgivare och JHL-medlemmen Daniela Suominen hjälper passagerarna hitta borttappade kappsäckar och souvenierer. Vid säkerhetskontrollen berättar hon vänligt, men bestämt om vad man inte får ha med sig i kabinen.
Har du några vätskor i väskan? Telefoner? Pekplatta? Dator? Kundrådgivaren Daniela Suominen, 29, står bakom säkerhetskontrolldisken på Åbo flygplats och tittar passageraren i ögonen. Hon räcker vänligt fram en genomskinlig blixtlåspåse att sätta ansiktskrämen i.
Passagerarna är redan vana vid säkerhetsföreskrifterna och protesterar inte mot att vätskorna ska placeras i plastpåsar. Ibland blir Suominen i alla fall tvungen att ta bort föremål.
– Här måste man vara bestämd, säger hon.
Suominen jobbar för flygplatsoperatören Finavia och säkerheten i inom flygbranschen är något hon brinner för i sitt jobb.
”Utbildningen för säkerhetskontrollen gav självsäkerhet.”
Hon minns att hon själv kände sig olustig inför säkerhetskontroller innan hon började jobba på flygplatsen.
– Så kan det också kännas för andra passagerare. Men vi är inte här för att skrämma folk utan för att garantera deras säkerhet.
Suominen upplever att säkerhetskontrollutbildningen gav henne mer självsäkerhet.
– Jag blev modigare där och vågar ta i saker på ett annat sätt. Själva jobbet har lärt mig massor. Jag har utvecklats mycket sedan jag kom hit som en ung vuxen.
Frukost efter morgonflygen
Morgonpasset börjar klockan fyra. Då stiger Suominen upp klockan tre. Hon lägger upp håret och sminkar sig. På flygplatsen kollar hon och hennes kollegor att apparaterna i säkerhetskontrollen fungerar. Sedan öppnar de flygplatsen för passagerarna.
Under natten har flera flygplan landat i Åbo för att plocka med sig passagerare. Varje morgon avgår tre reguljärflyg, det första till Riga halv sex och sedan ett plan till Helsingfors och ett till Stockholm. Det innebär full rulle i en och en halv timme, eftersom de planen brukar bli fulla, säger Suominen.
– Passagerarnas problem går alltid att lösa.
– Först sköter vi morgonplanen, sedan äter vi frukost.
På förmiddagen avgår ytterligare minst tre flyg och på eftermiddagen och kvällen ytterligare en handfull. Som mest kan det avgå 13–15 flyg om dagen, uppskattar Suominen. Morgonpasset pågår till 12.30 och kvällspasset börjar 11.30–12.30, beroende på flygens avgångar, och tar slut vid 21.30.
Löser passagerarnas problem
Daniela Suominen jobbar också vid informationsdisken. Där hjälper hon passagerarna hitta borttappade kappsäckar och souvenierer, och berättar hur de kan ge feedback till flygbolagen.
– Passagerarnas problem går alltid att lösa. Om jag inte kan svara kan jag alltid ringa vår servicechef.
”Olycksberedskap övas, men man kan aldrig på förhand veta vad som kan hända.”
Till Suominens arbetsuppgifter hör också att göra säkerhetskontroller ute på flygplatsen och att utfärda passerkort till personer som behöver röra sig på flygplatsen. En gång blev Suominen och några av hennes kollegor utlånade till säkerhetskontrollen på Helsingfors-Vanda flygplats när det var brist på personal där.
– Det är en helt annan rutin där. Passagerarna tar ju aldrig slut. De kommer non-stop. Här har vi ju stunder mellan flygen är det inte händer något.
Olycksbereskap övas regelbundet
På morgonen samma dag som intervjun görs har en kemikalieolycka inträffat på ett fraktföretag alldeles i närheten av flygplatsen. Tretton brandbilar fick rycka ut efter att en truck kört in sina gafflar i en tank med ammoniumklorid. Beredskap för olyckor övas också regelbundet på flygplatsen. Underhållet har egna brandbilar som kan rycka ut.
– Några yngre anställda har frågat vad man ska göra om det händer något på riktigt. Jag svarar att man måste handla efter situationen och tillämpa det vi lärt oss på övningarna. Man kan inte veta på förhand vad som kan hända.
Beredskapen kan höjas också med anledning av yttre skeenden. Det hände till exempel vid knivattacken i Åbo 2017.
Läs också Jobbet ger Hannelie Fröberg vinnarkänsla
Åbo årets flygplats
Finavia utsåg nyligen Åbo flygplats till årets flygplats. Passagerarmängden i Åbo ökade på ett år med drygt 22 procent, från 369 432 till förra årets 452 927. Under 2000-talet har passagerarmängden hållit sig mest mellan 300 000 och 400 000, men några gånger har den också sjunkit under 300 000. Bara en gång före i fjol, år 2012, var passagerarna fler än 400 000. Mätt i passagerarantal är Åbo flygplats är den fjärde största i Finland, efter Helsingfors-Vanda, Uleåborgs och Roavniemi flygplatser.
Helsingfors, Stockholm, Mariehamn och Riga är de vanligaste destinationerna, men det avgår också flyg till bland annat Gdansk i Polen och Skopje i Nordmakedonien. Det är mest personer i affärslivet och arbetare som flyger från Åbo, säger Suominen. Vintertid går det charterflyg till Teneriffa om söndagar.
– Vår regionchef förstår att om man tar hand om personalen så fungerar arbetet.
– Flygbolagen har intresserat sig för Åbo flygplats och människorna har fått upp ögonen för att man kan flyga från Åbo också.
Bland annat lågprisflygen har ökat. Det ungerska lågprisbolaget Wizz Air flyger från Åbo till Gdansk, Krakov, Kaunas och Skopje.
Finavia har drygt fyrtio anställda på flygplatsen i Åbo, tolv vid informationsdisken och säkerhetskontrollen och cirka trettio i andra uppgifter.
Ville jobba på resebyrå
Daniela Suominen studerade på yrkesutbildaren Axxells turismlinje i Pargas. Hon hade tidigare gått på kock- och servitörslinjerna och provat på kvällsgymnasium, men de var inte hennes grej. Turismen var det enda som intresserade. Jobbet på flygplatsen fick hon strax efter att hon tog examen.
– Jag utförde min sista praktikperiod här över sommaren, det sista jag behövde för att bli färdig. Ett par veckor efter jag fått min examen ringde vår servicechef och erbjöd mig jobb.
”Jag har ännu inte vant mig vid att vakna klockan 3 på morgonen.”
Egentligen hade Suominen tänkt sig ett jobb på en resebyrå, men numera bokas största delen av resorna på nätet.
– Jag har trivts superbra. Det bästa med jobbet är kollegerna och en viss frihet som vi har. Vår servicechef har hjärtat på plats och tar oss anställda i beaktande, och vår regionchef förstår att om man tar hand om personalen så fungerar arbetet.
Det enda negativa med jobbet är morgonpasset. Att vakna klockan tre på morgonen är något som Daniela Suominen inte lyckats vänja sig vid trots att hon jobbat på flygplatsen i över sex år.
– Lyckligtvis kan jag ofta byta arbetspass med en som inte tycker om kvällspassen.
Gillar att resa
En kundrådgivare ska vara glad, positiv och utåtriktad. I säkerhetskontrollen måste man kunna vara bestämd och där behövs också färgsyn. Språkkunskaper behövs också, åtminstone svenska, finska och engelska. Ryska och polska skulle också sitta bra, säger Daniela Suominen.
Hon sällskapar nu med en man med rysk bakgrund och hoppas kunna lära sig ryska.
”Jag blir inte resugen på jobbet.”
Daniela Suominen tycker också själv om att resa och brukar göra det ett par gånger om året. Hon har besökt 15 olika länder och är veckan efter intervjun på väg till Island. Jobbet på Åbo flygplats gör henne ändå inte ressugen.
– Nej, det har inte hänt en enda gång. På Helsingfors-Vanda flygplats blir jag ressugen för där är det så mycket människor som ska resa till så många olika platser.
Stockholm räknar hon inte som utrikesresa och dit brukar hon ta Sverigebåten. En gång har hon flugit till Stockholm.
– Jag gick på Ed Sheerans konsert. Jag flög för att tidtabellen var tajt. Jag skulle inte ha hunnit tillbaka till jobbet annars.